Babysim

Igår var det storpremiär för Evelyn: vi var på babysim för första gången! Vi visste inte riktigt var själva badet låg, så vi sökte på en karta på eniro innan vi åkte hemifrån. Men det säger jag då, inte visar de rätt inte. Vi fick leta och fråga oss fram innan vi hittade den lilla ingången. Denna "stora entré som ej går att missa" (enligt en dam som jag frågade) aviserades med en liten dataskriven lapp i storlek 32. Nej, den gick ju verkligen inte att missa -eller inte, men vi kom i tid i alla fall och hamnade rätt.

Innan vi kom till badet hade jag funderat mycket på hur det skulle fungera rent praktiskt. Jag menar, var ska man lägga bebisen när man själv duschar? Fick man ett eget omklädningsrum så att båda föräldrarna hela tiden var tillsammans med barnet? Men när vi kom dit var det damer och herrar var för sig, så jag och pärlan gick in på damernas. Där fanns det skötunderlägg att låna (såna som man har på skötbordet), så där lade man bebisen för att byta om på den. Evelyn fick inte duscha innan badet, så små barn blir lätt nedkylda så hon fick bara byta om till sina söta små babysimbadbyxor i märket Imse Vimse, klarröda med fiskar på. Helt underbart söta!

http://www.imsevimse.se/shop.pab?category=76



Evelyn innan badlektionen började

När klockan blev tolv så började våran lektion. Vår instruktör heter Cia och vi tyckte hon var jättebra. Först fick vi lite information om vad bebisarna skulle ha på sig i bassängen och lite om hur de första badlektionerna skulle vara. Sen fick vi gå i vattnet. Evelyn är ju van att bada hemifrån, vi har även duschat hemma, så hon tyckte om det direkt. Hon hade jättestora ögon och tittade på allt runtomkring. Hon var väldigt intresserad om man säger så. Vattnet var varmt och hon plaskade lite med händerna.

Vi började med att samlas i en ring och hålla bebisarna emot oss, just för att de hela tiden skulle se föräldrarna och känna trygghet när de är på ett helt nytt ställe och upplever något som de aldrig har varit med om förut. Vi fortsatte sedan med att hålla bebisarna i bröstläge där vi placerade händerna på bröstkorgen och under hakan, sen fick vi gå runt i bassängen och låta bebbarna flyta med. Evelyn började med att gapa stort och smaka på vattnet, hon gillade inte direkt smaken av klor. Det blev lite vågor när alla rörde sig och hon fick en kallsup. Hon spottade och fräste och för en kort stund blev hon ledsen, men det gick snabbt över. Det är bebisarnas naturliga sätt att undersöka nya saker, det är därför alla får kallsupar i början, de måste smaka för att veta vad det är.

Efter det så gick vi runt i ringen igen och sjöng "Hjulen på bussen dem går runt, runt, runt" och gjorde rörelser med bebisarna i vattnet. Vi fortsatte med "Blinka lilla stjärna" och då fick de ligga med kinden mot föräldrarnas kind och flyta med i vattnet. Vi avslutade med att sjunga en avslutningssång där barnen var vända mot varandra, in mot ringen, de såg väldigt glada ut. Sen var det slut för dagen. Jag duschade med Evelyn och klädde henne, sen fick Rickard ta över så att en annan också hann bli färdig. 

Pappa & Evelyn badar i bassängen
     

  

När vi kom därifrån sov hon redan i sin bilstol och det fortsatte hon med i ett par timmar. Hon var helt slut på eftermiddagen.

Vi stannade på en asiatisk restaurant i Märsta innan vi åkte hem. Vi beställde förrätt: jag vårrullar med olika innehåll och Rickard sushi. Hör och häpna, jag smakade sushi och åt vårrullar med räkor! Sen åt vi 4 små rätter: nötkött med massor av vitlök, currykyckling, friterad fläskfilé och friterade tigerräkor, allt detta med ris till. IGEN: jag åt friterade räkor! Jag är lite stolt över mig själv som har smakat nåt jag aldrig ätit förut, dvs sushi. Jag tyckte faktiskt att det var helt ok, för det smakade inte rå fisk. Räkorna var också riktigt goda, jag som aldrig förut har tyckt om räkor eller fisk heller för den delen.

Vi åkte sen hem och tittade på film hela kvällen. Evelyn sov som en stock och vaknade bara för att äta med jämna mellanrum.

Kommentarer
Postat av: Hannah

vad söt hon är =)

2008-10-26 @ 11:09:22
URL: http://hanniepannie.blogg.se/
Postat av: Anna

Du har blivit utmanad! kika i min blogg:)

2008-10-29 @ 07:53:58
URL: http://www.annasmirakel.blogspot.com

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback