Söndag

Lördagen passerade snabbt som tusan. Jag var faktiskt ute och gick en timma igår kväll med mina stavar. Det kändes riktigt skönt att komma ut, trist bara att vi inte har några rundor här -det blir alltid samma väg tillbaka. Men det gick bra. Igår kväll åt vi kycklinggryta, jasminris, sallad och drack ett glas vin till. Vi tittade på The Bourne Ultimatum, den var riktigt bra. Gårdagen bjöd inte på så mycket mer, det var mest lite plock hemma, en del tvätt och så bara mys med Evelyn.

Idag ska vi åka till Abraham och Malin, vi blev inbjudna på fika till deras nyinköpta lantställe. Ska bli riktigt roligt att se hur det ser ut! Sen är vi förstås nyfikna på William som också snart är 1år, det var länge sedan vi såg honom.

Jag såg förresten en hel del vildsmultron igår under min promenad, så jag tänkte att vi skulle ute o plocka dem så att vå lilla älskling får smarr till mellis. Hon älskar verkligen smultron. Jag har ju planterat egna smultronplantor i trädgården och igår plockade jag de tre första bären, de var riktigt goda. Hoppas det kommer fler!

Semester

Det känns som år och dar sen jag skrev ett inlägg sist. Jag har hunnit ha min semester på två veckor och har redan arbetat hela första veckan efter semestern. Tiden går för ruggigt fort! Nu ska här bjudas på en kavalkad av bilder från vår mysiga semester!

Vi började vår semester med att förbereda inför Evelyns 1års dag. Det blev en hel del bakande och en massa inköp av både presenter och mat. På morgonen väckte vi snuttan med sång, fika på sängen och paket. Den nya bilen var en klar favorit redan från start!

En glad Evelyn som blev klarvaken direkt!

På förmiddagen kom mormor och morfar med en hel massa presenter

Lite senare hade alla kommit och vi åt pastasallad och grillade kycklingspett. Efter det serverades det bullar, kakor och jordgubbsgräddtårta. Alla lät sig väl smaka!

På kvällen packade vi in hela familjen i bilen och styrde mot Vansbro. Vi åkte på hemska småvägar i ösregn, sista 3 milen var på en grusväg som jag trodde skulle regna bort. Men sent om sider kom vi fram till torpet vi hade hyrt och kom iordning för natten. Söndagen blev tidig för oss alla -vi hade mormor och morfar med i husvagn. Vi begav oss till Vansbro där Rickard skulle simma.

Det var endast 15,6 grader i älven, och det var en nedkyld Rickard som kom i mål, men runt kom han! Vad stolt jag är!! Vår kompis Kalle simmade också, så det var två glada grabbar som klarade simmet.

Efter Vansbro åkte vi hem till mormor och morfar
Middagar, spel och smultonplock

På tisdagen åkte vi till Birka i Strängnäs för att fira gammelmormor som skulle fylla 75år. Vi åkte med båten St. Eskil till ön Birka, det tog omkring 2 timmar att komma dit. Efter rundturer och besök i uppbyggda byar & museum, åkte vi tillbaka till Strängnäs och åt middag på en mysig taverna.

På onsdagen kom våra vänner Anna, Stefan & Felicia till mina föräldrar för att på torsdagsmorgonen åka vidare till Kolmårdens djurpark. Vi började med en fika i parken och gick sedan vidare till Bamses värld, där småflickorna fick hälsa på i Bamses, Lilleskutts och Vargens hus. Det var mycket omtyckt och de skrattade och pekade åt allt. Vi gick även genom Trollskogen. Detta avslutades med ett besök i Anna Cillas affär, där köpte vi en babytallrik med bamsemotiv och en ryggsäck med Lilleskutt. Vi var i nya Tiger World och tittade på de fantastiska tigrarna. Det blev även besök på Barnens Lantgård, där klappade Evelyn grisar, getter och små lamm.

På kvällen åkte vi till vårat boende för natten, Villa Fridhem. Efter att ha stuvat in all packning på rummen drog vi på oss badrockarna och tog ett svalkande dopp i deras saltvatten pool. Detta toppades med ett kallt glas rosévin -herrarna tog varsin öl, vi badade en stund och sedan avslutade vi relaxen med bubbelpoolen. Så skönt efter att ha gått hela dagen. Vi åt sedan en supergod grillbuffé i salongen och drack en flaska gott, rött vin.

På morgonen var vi uppe ganska tidigt och åt frukostbuffé på terassen med utsikt över Bråviken. Helt underbart! Alla uppskattade vi detta.

Vårat första stopp för dagen blev Safariparken. Vi såg allt från lamor, vargar och vildhundar till brunbjörnar och lejon. Trist nog tog det 1½ timme att åka igenom för att folk stannade sina bilar, vevade ner rutorna och fotade -vilket man absolut inte får göra. Men det var en upplevelse.

Fantastisk utsikt från djurparken över Bråviken

Vi åkte linbanan som går genom hela parken.
Jag tyckte det var bra högt, men väldigt vacker utsikt.

Vårat sista stopp efter två dagars promenerande i djurparken blev en rundtur på Tropiqarium, där såg vi allt från små apor, skalbaggar, spindlar och ormar till fiskar, krokodiler och muränor. Spektakulärt verkligen! Våra mysiga dagar avslutades med varsin mjukglass, jag och Rickard åt våra med nötkross. Himlans smarrigt! Evelyn fick glass hon också.

Vår sista semesterdag spenderades på Söderköpings Brunn där vi firade gammelmormors 75års dag. Vi blev bjudna på trerätters middag. Jag åt ostar till förrätt, wienerschnitzel till varmrätt och fläderblomspanacotta till efterrätt. Så gott!!

Vi är så nöjda med vår semester!
Nu har vi åter kommit in i vår vardag och som sagt har min första arbetsvecka redan passerat. Det känns länge sen vi var iväg, det händer ju så mycket så man får passa på att fota allt så att man kommer ihåg.

Några snabba

Eftersom jag ännu inte har lagt ut kort från förra veckan, kommer här några snabba. De är från min födelsedag och dagen efter -då våra vänner kom och grattade mig.

Idag har jag hittills hunnit med att baka en tårtbotten till lördag då Evelyn fyller år. Under eftermiddagen är tanken att det ska bli bullar också. Jag ska försöka hinna med att knäppa lite bilder på bakverken, så att ni får se. Snart är det dags för lunch, ska bläddra igenom mina viktväktarrecept så får vi se om något passar vårat kylskåp.

Jag åkte aldrig och vägde mig igår eftersom vi hade besök. Tog vågen hemma istället. Så nu har jag totalt tappat 3,4kg sedan jag började med viktväktarna. Min första guldstjärna kommer jag få sätta upp nästa gång alltså! Hurra! Så mycket som jag väger nu har jag inte gjort på nästan två år, jag är nu under min inskrivningsvikt med Evelyn, så det går verkligen åt rätt håll. De säger ju att man ska ha gått ner till inskrivningsvikten innan barnet fyller 1 år -annars gör många det i princip inte. Så nu håller jag tummarna för att jag ska nå kommande veckas mål.

Honeoye

Igår fick vi besök av en gammal barndomsvän till mig, Sofia. Det blev ett oväntat besök och det var så roligt att träffas! Det går alltför lång tid emellan gångerna, men det känns ändå som om vi precis har skilts åt när vi ses igen. Vi pratade, busade med lillis och åt middag till Beck. Det blev ingen lång visit, men en frulle fick vi bjuda på också innan hon åkte vidare.

Idag har jag inte gjort så mycket. Jag köpte blommor härom dagen som jag planterade ner i våra blomlådor. Så nu har vi nyplanterat på verandan! Jag köpte jordgubbsplantor också, bara två stycken, men jag ville se om de tar sig och om det är en god sort innan vi köper fler. Honeoy heter sorten och ska bli som de på bilden. Ser väl smaskiga ut!?

Vad har jag gjort mer... Jo, jag bakade småkakor. Ljusa raringar med hallonsylt. Både Rickard och Evelyn tyckte hemskt mycket om dem. Kvällens middag blev kycklinggryta med bulgur och sallad. Lite kaffe till Iskallt uppdrag, nästa film i raden av vårat Bond-maraton.

Idag har jag hittills ätit 16,5 points, det innebär alltså att jag har 5,5 kvar att stoppa i mig idag. Det är lite mycket, så det blir till att spara till senare tillfälle. Vi har ju ett litet födelsedagsbarn här på lördag, jag antar att jag kommer behöva extra points då! ;o)

Update

Eftersom det nu var ett tag sen sist så kommer här en update!

1/7: Yatzy fyllde 5år, han börjar snart bli farbror. Vi hade köpt smarriga, ätbara presenter till honom som verkligen uppskattades. Evelyn och jag åkte till affären för att införskaffa ingredienser till min bakning. Jag bakade så Leilas mazarintårta och en marängtårta innan jag åkte till jobbet på eftermiddagen. När jag kom hem från jobbet vid halvelva tiden på kvällen bakade jag ytterligare en marängtårta.

2/7: Jag fyllde 25år. Jobbade på dagen. Jag bjöd på de två marängtårtorna jag gjort under gårdagen. Bara grädde och Hallon & blåbär. Det var så uppskattat! Alla tyckte de var kalasgoda och en av de godaste tårtor de ätit -sånt är alltid skoj att höra! Sen lagade jag middag och lade ihop tårta när jag kom hem. På kvällen kom mamma, pappa och mormor med blommor, kort och gratulationer. Vi hade väldigt trevligt. Maten var god och mazarintårtan visste var den satt.

3/7: Sista arbetsdagen före semestern. Den rullade på i sakta lunk. Det var lugnt på jobbet, jag gick som uska och tyckte att allt kändes riktigt bra, jag fick tom. sluta redan klockan två på dagen bara för att det var så lugnt och jag skulle vara ledig ändå.
Anna, Stefan och Felicia kom sen på kvällen för att gratulera mig. Vi bjöd på grillad entrecoté, lövbiff, klyftpotatis, palsternacka, morötter, sallad och vin/öl. Vi åt av mazarintårtan som fanns kvar, fortfarande mycket god dagen efter dagen före! Vi hade en sån mysig kväll. Vi har alltid trevligt tillsammans. Tack snälla för de fina presenterna!!

4/7: Våra gäster från gårdagen hade glömt sin kamera och kom för att hämta den. Vi bjöd på lunch och lite fika innan de begav sig av. Ännu mer kvalitetstid i goda vänners lag. Vi fick veta att våra vänner Kalle och Cilla hade fått sin lille pojke under natten -Många stora GRATTIS till hela familjen! Kvällen bjöd på ännu mera grillat och "Moonraker" en James Bond film ur vår egna kollektion.

5/7: Idag har vi haft en lugn förmiddag hemma. Jag har ägnat mig åt babymys tillsammans med vår lilla pärla. Hon är en riktig mysunge just nu. Vi bjöd bort oss till farmor på middag, mycket gott! Snart ska vi åka till vällingby centrum för att gå på bio. Vi ska se "Johan Falk -Gruppen för särskilda insatser". Vi börjar bli riktigt rutinerade på att gå på bio nu, det har blivit en hel del filmer senaste tiden, det är verkligen så mysigt att sitta i en biosalong och slippa all stress från världen utanför ibland.