Här kommer kakreceptet

Nu är snart gästerna här. Jag har precis lovat att bjuda på hemgjorda semlor, så nu är bullarna upptagna ur frysen. Sen blir det till att sätta bröddeg på jäsning om det ska hinna bli klart till middagen (som jag ännu inte har bestämt riktigt vad det blir, nåt med nötfärs).

Här kommer receptet Micka!!
Receptet är hämtat från Leila Lindholms kokbok "A piece of cake"

White chocolate chip ginger cookies
(25 kakor)

- 125 gr mjukt smör
- 1 dl råsocker
- 1 ägg
- 1 ½ dl vetemjöl
- ½ dl havregryn
- ½ tsk bakpulver
- 1/4 tsk salt
- 100 gr vit choklad
- 1 tumstor bit färsk ingefära

Gör så här:
1) Vispa smör, råsocker och skalad, riven ingefära krämigt, rör i ägget.
2) Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt i en bunke, vänd sedan ner det i smeten.
3) Hacka chokladen grovt och blanda med degen.
4) Forma degen till en rulle på bakplåtspapper, rulla sedan in rullen i pappret. Låt frysa minst 30 minuter.
5) Sätt ugnen på 180 grader.
6) Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
7) Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen ca 8-10 minuter.

För andra smaker; byt ut vit choklad och ingefära mot t.ex.

Chocolate chip cokkies
- 100 gr 70% mörk choklad
- Rivet skal av 1 lime

Chocolate chip orange cookies
- 100 gr 70% mörk choklad
- ½ dl kokosflingor (istället för havregryn)
- Rivet skal av 2 apelsiner (istället för 1 lime)

Chocolate chip peanut cookies
- 100 gr 70% mörk choklad
- 1 dl salta jordnötter

Rullen kan förvaras i frysen ett par veckor utan problem, så när du får oväntade gäster: Sätt på ugnen, skiva upp ett par kakor från rullen, in i ugnen och du har nygräddade kakor att bjussa på till kaffet!!


Detta är nog ett av världens smartaste och godaste recept!! Måste prövas!

Nu måste jag jaga vidare efter mitt vilda busfrö som håller på att riva sönder tidningar...

Kommentarer
Postat av: jane

hejhej god förmiddag...

jag är med i 2 stycken veckans bloggtävlingar...

vill du rösta på mig blir jag jätte glad...

Kramizzzzz

2009-03-02 @ 10:32:57
URL: http://brunettjane.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback