Heta middagstips!

Jag bara måste få delge ett mycket smarrigt viktväktarrecept. Vi prövade detta i förrgår kväll och vi blev båda två sålda på det. Otroligt gott & väldigt fräscht!


Fläskfilégryta med citron & basilika
3-4 portioner
4 points
(+4 points för valfri mängd pasta)

Ingredienser
- 500 gr fläskfilé (jag hade inte det hemma, så vi körde kyckling istället, gick också kanon!)
- 1 gul lök
- 2 dl créme fraiche
- 1 dl matlagningsgrädde
- 1 kruka färsk basilika
- 1 pressad vitlöksklyfta
- Rivet skal av 1 citron + citronsaften
- Salt & peppar
- Smör att steka i

- Pasta
- Grönsallad

Gör så här:
1) Skär fläskfilén i bitar, hacka löken. Bryn köttet i smör i en stekpanna, tillsätt löken och låt fräsa några minuter.

2) Mixa crème fraiche och basilikabladen. Rör ner blandningen i pannan tillsammans med grädden och låt puttra på svag värme.

3) Smaksätt med citronskal, citronsaft, vitlök, salt och peppar.

4) Koka pastan och servera genast tillsammans med en grönsallad.


 

Igår kväll åt vi hemmagjorda hamburgare

I färsen (10%-ig nötfärs, 400 gr) hade jag salt, peppar, ett ägg och lite créme fraiche med smaken tomat & basilika. När burgarna var färdigstekta så lade jag på en liten bit prästost -för att få cheeseburgare ;o) !! På bröden lade jag sallad, färsk gurka, gul lök, en liten klick créme fraiche (tomat & basilika) som alternativ till fet hamburgerdressing, och sist men inte minst en tomatskiva. Det blev så gott! Ett riktigt hett tips!

Hamburgare är ju inte så onyttiga om man gör dem själv, det enda som är direkt onyttigt är i sådana fall brödet. Till detta serverades det några klyftor pomme chateau -bara för sakens skull, men det skulle lika gärna ha kunnat undvikas (det är ju inte heller supernyttigt men kändes bättre än pomme frites. Man kan ju lätt göra egna pomme frites, men jag har faktiskt inte tiden igår. Pröva på detta i alla fall, ni blir inte besvikna!



Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback