Semester

Det känns som år och dar sen jag skrev ett inlägg sist. Jag har hunnit ha min semester på två veckor och har redan arbetat hela första veckan efter semestern. Tiden går för ruggigt fort! Nu ska här bjudas på en kavalkad av bilder från vår mysiga semester!

Vi började vår semester med att förbereda inför Evelyns 1års dag. Det blev en hel del bakande och en massa inköp av både presenter och mat. På morgonen väckte vi snuttan med sång, fika på sängen och paket. Den nya bilen var en klar favorit redan från start!

En glad Evelyn som blev klarvaken direkt!

På förmiddagen kom mormor och morfar med en hel massa presenter

Lite senare hade alla kommit och vi åt pastasallad och grillade kycklingspett. Efter det serverades det bullar, kakor och jordgubbsgräddtårta. Alla lät sig väl smaka!

På kvällen packade vi in hela familjen i bilen och styrde mot Vansbro. Vi åkte på hemska småvägar i ösregn, sista 3 milen var på en grusväg som jag trodde skulle regna bort. Men sent om sider kom vi fram till torpet vi hade hyrt och kom iordning för natten. Söndagen blev tidig för oss alla -vi hade mormor och morfar med i husvagn. Vi begav oss till Vansbro där Rickard skulle simma.

Det var endast 15,6 grader i älven, och det var en nedkyld Rickard som kom i mål, men runt kom han! Vad stolt jag är!! Vår kompis Kalle simmade också, så det var två glada grabbar som klarade simmet.

Efter Vansbro åkte vi hem till mormor och morfar
Middagar, spel och smultonplock

På tisdagen åkte vi till Birka i Strängnäs för att fira gammelmormor som skulle fylla 75år. Vi åkte med båten St. Eskil till ön Birka, det tog omkring 2 timmar att komma dit. Efter rundturer och besök i uppbyggda byar & museum, åkte vi tillbaka till Strängnäs och åt middag på en mysig taverna.

På onsdagen kom våra vänner Anna, Stefan & Felicia till mina föräldrar för att på torsdagsmorgonen åka vidare till Kolmårdens djurpark. Vi började med en fika i parken och gick sedan vidare till Bamses värld, där småflickorna fick hälsa på i Bamses, Lilleskutts och Vargens hus. Det var mycket omtyckt och de skrattade och pekade åt allt. Vi gick även genom Trollskogen. Detta avslutades med ett besök i Anna Cillas affär, där köpte vi en babytallrik med bamsemotiv och en ryggsäck med Lilleskutt. Vi var i nya Tiger World och tittade på de fantastiska tigrarna. Det blev även besök på Barnens Lantgård, där klappade Evelyn grisar, getter och små lamm.

På kvällen åkte vi till vårat boende för natten, Villa Fridhem. Efter att ha stuvat in all packning på rummen drog vi på oss badrockarna och tog ett svalkande dopp i deras saltvatten pool. Detta toppades med ett kallt glas rosévin -herrarna tog varsin öl, vi badade en stund och sedan avslutade vi relaxen med bubbelpoolen. Så skönt efter att ha gått hela dagen. Vi åt sedan en supergod grillbuffé i salongen och drack en flaska gott, rött vin.

På morgonen var vi uppe ganska tidigt och åt frukostbuffé på terassen med utsikt över Bråviken. Helt underbart! Alla uppskattade vi detta.

Vårat första stopp för dagen blev Safariparken. Vi såg allt från lamor, vargar och vildhundar till brunbjörnar och lejon. Trist nog tog det 1½ timme att åka igenom för att folk stannade sina bilar, vevade ner rutorna och fotade -vilket man absolut inte får göra. Men det var en upplevelse.

Fantastisk utsikt från djurparken över Bråviken

Vi åkte linbanan som går genom hela parken.
Jag tyckte det var bra högt, men väldigt vacker utsikt.

Vårat sista stopp efter två dagars promenerande i djurparken blev en rundtur på Tropiqarium, där såg vi allt från små apor, skalbaggar, spindlar och ormar till fiskar, krokodiler och muränor. Spektakulärt verkligen! Våra mysiga dagar avslutades med varsin mjukglass, jag och Rickard åt våra med nötkross. Himlans smarrigt! Evelyn fick glass hon också.

Vår sista semesterdag spenderades på Söderköpings Brunn där vi firade gammelmormors 75års dag. Vi blev bjudna på trerätters middag. Jag åt ostar till förrätt, wienerschnitzel till varmrätt och fläderblomspanacotta till efterrätt. Så gott!!

Vi är så nöjda med vår semester!
Nu har vi åter kommit in i vår vardag och som sagt har min första arbetsvecka redan passerat. Det känns länge sen vi var iväg, det händer ju så mycket så man får passa på att fota allt så att man kommer ihåg.