Sopplunch och minus

Imorse ställde jag mig på vågen och voila! -1,1kg sedan förra torsdagen. Känns så skönt! Jag tycker det börjar kännas i huden att den drar ihop sig, men än så länge är det kanske för tidigt att säga att man ser någon skillnad. Men jag skulle ju innerligt hoppas att någon faktiskt gör det. Minus 3,1kg sedan början för två veckor sen.

Nu saknas det alltså 6st smörpaket á 500gr styck på mig, helt underbart!!

         


Något jag tycker är en superbra och enkel lunch är soppa. Det är ganska smal mat och man blir behagligt mätt av det. Jag är ett stort fan av grönsakssoppor, men brukar främst alternera mellan broccolisoppa, spenatsoppa och tomatsoppa. Riktigt gott och enkelt att tillaga, för att inte tala om hur enkelt det är att värma upp och på så vis ha flera mål i kylskåpet.

När jag lagar soppa är oftast grunden densamma. Gul lök brynes i en kastrull med lite smör (vid tomatsoppa även hackad vitlök). I med huvudingrediensen och buljong. Detta får småputtra 10-15 minuter. Kryddas med salt och vitpeppar, tillsätt en gnutta socker för att balansera smakerna. (Tomatsoppa + basilika och timjan. Spenatsoppa + cayennepeppar.) Mixa sedan till en slät konsistens och red med lite grädde. Hetta upp och så färdigt att servera! Beroende på hur smal soppa man vill ha kan ju grädde vara allt från minimi 4% till 40% fetthalt, bara att välja det som passar en själv bäst.

Nåt jag inte skulle rekommendera är jordärtkockssoppa, det har jag gjort en gång och det var faktiskt ingen hit. En matigare soppvariant är Nikalouktasoppa, med potatis och köttfärs, riktigt god!


Bilden lånad från www.alltommat.se


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback